Eindhoven ontdekken #2

Follow my blog with Bloglovin

Vorige week was het weer zover, de maandelijkse bijeenkomst van de psychologie studenten in Eindhoven. Bij mijn vorig bezoek maakte ik er gebruik van om het Abbemuseum te gaan bewonderen, dit keer bracht ik een bezoek aan het DAF Museum.

daf-4

Eindhoven DAF Museum – een blik op de technologie

En ook al ben ik absoluut geen autokenner en is mijn interesse voor alles wat met techniek te maken heeft, bijzonder klein, toch leek het me interessant om dit museum niet links te laten liggen. Al dien ik eerlijkheidshalve ook toe te geven dat ik ook wel twijfels had of  dit museum iets voor mij zou zijn.

daf-7

Eindhoven DAF Museum – een etalage vol speelgoedtruck -de droom van menig jongetje op een bepaalde leeftijd….

Het museum is zeker een aanrader voor jonge kinderen, en dan vooral jongens, die in een bepaalde leeftijdsfase enorm geïntrigeerd zijn door auto’s en alles op wielen tout court. Voor die kinderen is het DAF Museum een waar paradijs. Maar ook grote ‘kinderen’ die enorm geboeid zijn door auto’s of automechanica en/of techniek krijgen hier meer dan waar voor hun geld.

daf-1

daf-6

Einhoven DAF Museum – brandweerwagens & een politiecombi

Ik bekeek dit alles met een totaal andere blik. Voor mij had het vooral een hoog ‘nostalgie’ gehalte. Ik verbaasde me bij het zien van de auto’s uit de jaren vijftig en zestig over hoe ze er vanbinnen zo eenvoudig maar vooral ook zo onveilig uitzagen. Er waren niet eens veiligheidsgordels voorzien. Dat kunnen we ons vandaag de dag gewoon niet meer inbeelden.

daf-8

Eindhoven – DAF Museum – DAF 44 : zonder veiligheidsgordels

Ik vond het voor nog meer zaken een interessant bezoek. Je kon er bijvoorbeeld de trots ‘proeven’ om voor ‘je DAF bedrijf’ te werken. Het waren zeer zeker andere tijden. Vaak startte je je loopbaan in een bepaald bedrijf en 40 of 45 jaar later verliet je datzelfde bedrijf om met pensioen te gaan.  Zo krijg je in het museum bijvoorbeeld ook de Sinterklaas geschenken te zien die medewerkers elk jaar kregen. Maar ook de geschenken die werden aangeboden naar aanleiding van een jubileum:  20 jaar of0 30 jaar dienst en het geschenk bij je pensionering. Het zijn dingen die vandaag de dag in grote mate verdwenen zijn, net zoals de trots voor ‘je bedrijf’. Ook in die zin had het wat mij betreft een hoge ‘nostalgische’ waarde.

daf-11

Eindhoven DAF Museum – DAF 55 winnaar Tulpenrally 1969 (klasse tot 1150cc)

Natuurlijk bleek er ook hier weer een interessante link te zijn naar Italië, want uiteraard was in de jaren ’50 en ’60, Italië toch een beetje het mekka van de design als het op auto’s aankwam  (of dat vandaag nog steeds het geval is…dat zal ik eens aan een doorwinterde autokenner moeten vragen). En één van de grote succesverhalen bleek de personenwagen DAF44  te zijn geweest, getekend door de Italiaanse autodesigner Giovanni Michelotti.

daf-10

Eindhoven DAF Museum – Michelotti-Shelette (1968) strandwagen voor Onassis en Jacky Kennedy

Na een kleine 2 uur, had ik het  allemaal wel gezien. In het cafetaria genoot ik nog van een cappuccino met versnapering (belange zo lekker niet als in Italië) en in de DAF shop kocht ik voor 2 euro de serie Humoristische voertuigen van Charles Burki (1909-1993), technisch tekenaar, illustrator en ontwerper, die voor DAF gedurende meer dan 30 jaar opdrachten uitvoerde. Daarmee kreeg mijn bezoek toch ook nog de nodige kunst-inslag. En heel eerlijk,  dat deel van mijn bezoek kon mij het meest bekoren.

Ga jij wel eens naar een museum waarvan je denkt, is dat mijn ding? Of een film, of wat dan ook? Benieuwd of er wel meer mensen zijn die voor cultuur uit hun comfortzone durven komen…?

daf-13

Eindhoven- DAF Museum – Charles Burki – serie Futuristische voertuigen

 

 

daf-5

Eindhoven- DAF Museum – Charles Burki- serie Futuristische voertuigen

 

3 gedachtes over “Eindhoven ontdekken #2

Plaats een reactie