Eindhoven ontdekken

Follow my blog with Bloglovin

Mijn nieuw verworven studentenstatus zorgt ervoor dat ik maandelijks deelneem aan de bijeenkomst van de studiegroep van Nederland Zuid. De reden dat ik niet naar de bijeenkomst ga van Vlaanderen heeft te maken met de vluchten vanuit Pisa naar Eindhoven. Al heb ik ondertussen helaas al moeten vaststellen dat die vluchten in de winter drastisch worden teruggeschroefd en er toch nog op Charleroi dient gevlogen te worden. Maar dat even terzijde.

Vorige maand verbleef ik voor het eerst 2 dagen in de stad en heb ik er een halve dag uitgetrokken om het Van Abbemuseum te gaan ontdekken. Ik ben sowieso een liefhebber van kunst met duidelijk een voorkeur voor de modernere werken. Het Van Abbemuseum is dan ook helemaal mijn ding. Het museum verzamelt kunst sinds 1936 en de collectie begint vanaf 1909. ‘De collectie nu’ is een selectie van werken gebaseerd op onze hedendaagse problematiek en hoe kunstwerken een licht werpen op onze huidige samenleving.

image-2016-11-04

Eindhoven – Van Abbemuseum

 

Het museum is niet alleen qua architectuur een modern gebouw, maar ook de manier waarop kunstwerken aan de bezoeker worden voorgesteld is heel leuk en verfrissend te noemen. Zo heb je bijvoorbeeld in één van de ruimten een DIY -archief, waarbij je zelf vanuit dat archief een aantal werken mag kiezen die je mooi vindt en die dan worden tentoongesteld op de daarvoor beschikbaar ruimte. Zo maak je dus eigenlijk je eigen mini-tentoonstelling. Ook het aanwezige personeel was zeer vriendelijk en met meerdere heb ik een praatje staan maken. De museumshop en het museumcafé  zijn  bovendien ook leuke plekken om te vertoeven. Zelf had ik helaas geen tijd meer om nog even na te genieten in het museumcafé -daarvoor had ik dus te lang door de zalen gekuierd’, maar het zag er alvast zeer uitnodigend uit. Er is ook een toolshop als je de collectie eens vanuit een ander oogpunt wil ontdekken. Heel leuk voor kinderen die daar hun ding willen tussen uitkiezen, maar het kleine meisje in mij vindt dat ook heel leuk! Al heb ik me bij mijn bezoek gewoon gehouden aan de ‘klassieke’ benadering. Kortom een voor mij zeer geslaagd bezoek en absoluut aan te raden om met -ook jonge- kinderen te doen.  Ik laat je mee genieten met wat foto’s die ik er genomen heb.

 

image-2016-11-05

Eindhoven – Van Abbemuseum – in het teken van de Dutch Design Week – Scholten & Baiijngs

 

 

image-2016-11-07

Eindhoven- Van Abbemuseum – in het teken van de Dutch Design Week

 

 

image-2016-11-08

Eindhoven – Van Abbemuseum – Jean Brusselmans – Le bain des Vagabonds

 

 

 

image-2016-11-09

Eindhoven – Van Abbemuseum – mijn selectie van het DIY -archief

 

 

image-2016-11-10

Eindhoven- Van Abbemuseum – Körmeling

 

 

image-2016-11-13

Eindhoven – Van Abbemuseum – Francesca Grilli

 

 

 

image-2016-11-14

Eindhoven – Van Abbemuseum – Ade Darmawan – Magic Centre

 

3 gedachtes over “Eindhoven ontdekken

  1. Pingback: Terug’klik’ van de maand oktober 2017 | vertelselkes van julia

  2. Pingback: Dit was 2016 ! | vertelselkes van julia

  3. Pingback: Eindhoven ontdekken #2 | vertelselkes van julia

Plaats een reactie