Mijn filmen-top 10 aller tijden

Follow my blog with Bloglovin

Het komende weekend wordt de klok weer een uur vooruit gedraaid en dan gaat het altijd zo snel. Voor je het weet zitten we weer in de lange winteravonden die het uitgelezen moment zijn om -als het dan ook nog eens guur en koud is buiten-  te genieten van een goed boek of een onderhoudende film.

Ik ben zelf geen bioscoopganger en ook niet bepaald een televisiekijker maar in de loop der jaren heb ik natuurlijk wel een aantal films gezien.

De filmen die ik hier opsom hebben waarschijnlijk een diepe indruk gemaakt, anders zouden ze hier niet vermeld worden. Benieuwd welke van dit lijstje jullie favoriet is? Of welke jullie me voor deze winter aanbevelen.

Het was best een uitdaging om een keuze te maken hoor. En wat me daarbij vooral opviel, is dat ik nogal standvastig ben in wat ik goed vond. Vandaag blijven die filmen nog steeds overeind. En dus hebben ze allemaal een plaats in deze top 10 verdiend. Ik ga ze echter niet rangschikken. Ze zijn nogal divers qua categorie, maar bepaalde categorieën zal je niet terugvinden. En het zijn er geen 10 maar 12 geworden en ik lijst ze op in volgorde van het jaar dat ze zijn uitgekomen. Ik weet niet of ik ze allemaal dan ook in dat jaar gezien heb. En ik heb ze zeker ook niet allemaal in de bioscoop gezien. Een aantal waren gewoon thuis op de televisie. Maar dat kleine scherm heeft er toch ook voor gezorgd dat ze zijn blijven hangen…

Hier komen ze:

1982:  Sophie’s Choice  van regisseur Alan J. Pakula

Ik ben er dagen niet goed van geweest en nog steeds blijft het voor mij één van de meest beklijvende films die ik gezien heb.

 

De hoofdrol voor deze klasse dame Meryl Streep in Sophie’s Choice.

 

1984: Paris, Texas van regisseur Wim Wenders

Ik ben een ongelooflijke fan van Nastassja Kinski. Ik vind ook dat ze een ongelooflijk sexy uitstraling heeft. Deze film met haar vind ik wel de beste.

1989: When Harry met Sally van regisseur Rob Reiner

Deze film met Meg Ryan bevat natuurlijk de onvergetelijke scene waarin Sally in een snackbar een orgasme veinst. Als je deze film nog niet gezien hebt, dan moet je dat zeker nog doen, alleen al voor die scene, hilarisch!

 

Afbeeldingsresultaten voor when harry met sally

Een voorsmaakje op die onvergetelijke scene in de snackbar 😉

 

1993: Trois couleurs (Bleu, Blanc, Rouge) van regisseur Krystof Kieslowski

Prachtige trilogie, vooral de Bleu met Juliette Binoche is een pareltje.

Afbeeldingsresultaten voor trois couleurs

1999: The sixth sense van regisseur M.Night Shyamalam

Deze sterke psychologische thriller waarin we Bruce Willis zien in de rol van een kinderpsycholoog is niet voor niets een film naar mijn hart (tiens ik studeer tenslotte psychologie, niewaar). Het einde is zo ongelooflijk verrassend, dat ik nog lang met ongeloof in de bioscoopstoel ben blijven zitten. Dat herinner ik me nog heel goed…nochtans al lang geleden 🙂

2003: La meglio gioventu van regisseur Marco Tullio Giordana

Deze film geeft je een zicht op de Italiaanse geschiedenis van 1966 tot de zomer van 2003 gezien door de ogen van een Romeinse bourgeoisiefamilie. Zeer onderhoudend en goed voor zes uur filmplezier.

2003: 21 Grams van regisseur Alejandro Gonzalez Inarritu

Sean Penn speelt hier de pannen van het dak, allée dat vind ik dan toch. De verhaallijn is ook schitterend. Kortom een film die je zeker moet gezien hebben. Echt waar!

2004: Un long dimanche de fiançailles van regisseur Jean-Pierre Jeunet

Audrey Tatou schittert in deze film over de eerste wereldoorlog.

 

Afbeeldingsresultaten voor un longue dimanche de fiancailles

Een scene uit Un long dimanche de fiançailles…

 

2005: Corpse Bride van regisseur Tim Burton

Deze regisseur kan voor mij niet veel verkeerd doen. Het betreft hier een animatiefilm maar eentje met een zeer uitgesproken stijl -zeer herkenbaar- die me meteen aansprak. Als je hem nog niet kent, dan moet je daar dringend iets aan veranderen. En hij heeft gelukkig meer van dat fraais…maar de fans die wisten dat natuurlijk al!

 

de zeer uitgesproken stijl van Tim Burton erken je hier meteen.

 

2006: Volver van regisseur Pedro Almodovar

Goh, ook deze regisseur heeft een zeer nadrukkelijke stijl, met heel veel kleur, heel druk. Maar in deze film geniet ik volop van de schitterende vertolking die Penélope Cruz neerzet. Een contrast met de dame die ze in het echte leven schijnt te zijn. Zeker kijken als je deze film nog niet gezien hebt.

2011: The King’s speech van regisseur Tom Hooper.

Deze biopic van Koning George VI, vader van koningin Elisabeth van Engeland is een pareltje. Een must see, alleen al om zijn historische waarde maar meer nog om de schitterende vertolking te zien die acteur Colin Firth hier neerzet. En voor diegenen onder ons die koudwatervrees hebben voor iets wat hen te wachten staat…die dienen zeker te kijken. Want met moed en doorzettingsvermogen kom je een heel eind…

 

Ik wens jullie allemaal heel veel plezier met kijken op de koude, gure winteravonden…en laat vooral ook weten, welke jij het mooist vond.

 

 

 

 

 

 

 

 

8 gedachtes over “Mijn filmen-top 10 aller tijden

  1. Ik denk niet dat ik Sophie’s choice al heb gezien (of mij herinner in elk geval) maar ben wel benieuwd.. De enige die ik gezien heb ik Sixth Sense en When Harry Met Sally denk ik! Bij mijn favorieten hoort Dirty Dancing (ik heb sowieso iets met dansfilms maar dit was echt dé film uit mijn jeugd) en Coyote Ugly.. Misschien ook The Note (met Keanu Reeves), een van de mooiste romantische verhalen 🙂

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie